" Młodzież dla Łodzi - Szkolny Budżet Deliberacyjny"
-----------------------------------------------------------------------
Projekt jest realizowany w ramach programu dotacyjnego „Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy”, prowadzonego przez konsorcjum w składzie: Fundacja im. Stefana Batorego (lider konsorcjum), Fundacja Stocznia i Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich, finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na podstawie Porozumienia w sprawie Realizacji Programu zawartego między Fundacją im. Stefana Batorego a Biurem Mechanizmów Finansowych z siedzibą w Brukseli.
-----------------------------------------------------------------------
Startuje
rekrutacja łódzkich placówek oświatowych (szkoły podstawowe i szkoły
ponadpodstawowe) do projektu realizującego szkolne budżety
deliberacyjne.
Zgłoszenia szkół poprzez wypełnienie formularza do 15 listopada 2021 r.
Link do formularza: https://forms.gle/ZJD4fif53XZoPe1EA
-----------------------------------------------------------------------
O projekcie:
Na drugim etapie rekrutacyjnym, po zapoznaniu się z nadesłanymi zgłoszeniami, wyłonimy placówki, z którymi spotkamy się on-line. Podczas spotkań, będziemy dopytywać o charakter inicjatyw podejmowanych przez i dla Uczennic i Uczniów. Podczas tych rozmów, będziemy chcieli się dowiedzieć: jak poszczególni Uczestnicy projektu widzą siebie w realizacji tego działania. Chcemy dowiedzieć się, nie o samym „gotowym projekcie” – bo to proces deliberacyjny (czyli proces, który należy rozumieć jako rozważanie czegoś / naradzania się nad czymś), ma doprowadzić społeczność szkolną do wskazania obszaru w którym na późniejszym etapie, będą podjęte działania.
Zatem, nie sam gotowy projekt będzie w procesie rekrutacyjnym istotny – lecz, informacje kto i jak zostanie zaangażowany w proces współtworzenia pomysłu. Tu nie zależy nam na profesjonalnym podejściu – bo to będziemy rozwijać podczas organizowanych warsztatów i wsparciu facylitatorów, lecz na ukazaniu, że dorośli są w stanie stworzyć nie tylko przestrzeń i usłyszeć potrzeby Dzieci i Młodzieży, ale również włączyć się w działania zmierzające do realizacji działań, pozwalających na realizację celów.
Po rozmowach on-line, wyłonimy ostateczną liczbę placówek (16), do działań projektowych.
----------------------------------------------------------------
Szkoły zakwalifikowane do projektu wyznaczają Szkoln_e /_ych Opiekunki / Opiekunów Budżetu (SOB)- 1 os.z każdej
szkoły. Osoby te, będą odpowiedzialne za kontakt z Fundacją a także
,koordynację działań wewnątrz szkoły, w szczególności współpracę z
facylitator(k)ami oraz prowadzenie działań informacyjnych i szkoleń skierowanych do społeczności szkolnej (innych nauczycielek/i,Rady Rodziców).
Będą również zorganizowane spotkania inauguracyjne: jedno spotkanie dla szkół podstawowych i jedno dla ponadpodstawowych. Celem spotkań będzie m.in. networking między szkołami, które będą uczestniczyć wspólnie w tym projekcie. Na dalszym etapie, będziemy przeprowadzać warsztaty dla Szkolnych Opiekunek i Opiekunów Budżetu
- przygotowując ich do podejmowanych działań, wykorzystując proces defibracyjny – jako podstawową formę aktywności.
W dalszej kolejności, zostaną podjęte bezpośrednie działania, zmierzające do wprowadzenia Budżetu na teren szkoły. Tu zacznie się proces budowania pomysłu i dalszych prac na projektem Społeczności Szkolnej. Celem tych działań będzie zbudowanie w szkole autentycznej przestrzeni do dyskusji i danie uczniom realnego narzędzia do zmiany otaczającej ich rzeczywistości, nie tylko szkolnej, ale również jej otoczenia. Planujemy, aby zaangażowanie uczniów/uczennic, nauczycielek/nauczycieli, dyrektorek/dyrektorów, rodziców z RR ukazało realną dyskusję nad potrzebami ich placówek oraz najbliższego otoczenia oraz w decydowanie o przeznaczeniu 4 tys. zł (na szkołę). Szkolny Opiekun(ka) Budżetu przy zaangażowaniu facylitatora/ki będzie prowadził proces SBD w danej szkole (przyjęty model wynika z konieczności rozwijania kapitału społecznego w szkołach oraz minimalizacji kosztów, tak by działanie możliwe było do skalowania w przyszłości). Ze względu na różnorodność szkół, będziemy dostosowywać liczbę godzin facylitacji do zapotrzebowania, przy czym w każdej szkole będzie 1 główna osoba odpowiedzialna za facylitację. W przeciwieństwie do typowych procesów BO, naszym celem jest wsparcie społeczności szkolnych we wdrażaniu pomysłów, które zyskały aprobatę uczniów i uczennic w procesie deliberacyjnym, tak by czuli się oni związani ze zmianami zachodzącymi w ich otoczeniu. Będzie to się odbywało przy wsparciu facylitatorskim na wiosnę, przed zakończeniem roku szkolnego. W ramach działań rzeczniczych, pod koniec projektu, planowana jest organizacja spotkania Fundacji EduKABE z UMŁ w celu przedstawienia kluczowym urzędnikom efektów projektu wraz z omówieniem wyników ewaluacji oraz możliwości dalszego rozwoju SBD w Łodzi w oparciu o doświadczenie EduKABE z realizacji projektu. W trakcie spotkania przedstawimy również postulat wpisania SBD do aktów prawa miejscowego (zarządzenie/uchwała RM). Finalnie, zostanie również zorganizowana Ogólnopolska otwarta konferencja online, w trakcie której opowiemy wszystkim zainteresowanym o doświadczeniach wynikających z projektu. W ramach działania projektowego, będzie można również zobaczyć kampanię społeczną “Głos młodzieży się liczy!”, skierowanej go mieszkanek i mieszkańców Łodzi, w szczególności uczniów i uczennic łódzkich szkół.
Planowana data rozpoczęcia 2021-10-01 - Planowana data zakończenia 2022-12-31
Przygotowanie materiałów dla projektu 10-12.2021 Rekrutacja szkół 10-11.2021
Przygotowanie Szkolnych Opiekunek/ów Budżetu 01.2022
Prowadzenie Szkolnego Budżetu Deliberacyjnego i wdrażanie wybranych pomysłów 02-06.2022
Ewaluacja, opracowanie materiałów podsumowujących, kontynuacja 06-12.2022
-----------------------------------------------------------------------
Łódź.pl - Nr59_3listopada, s.10